Harley Davidson Historia d’una llegenda…

 

És difícil determinar quina va ser la primera motocicleta del món, però no passa el mateix amb la primera marca de motos comercial que va produir motocicletes en sèrie. T’avancem que la primera marca data de 1894 i és alemanya.

A nivell comercial, o producció en sèrie, la primera marca de motos del món va ser Hildebrand & Wolfmüller. La producció d’aquesta marca només s’estendria entre els anys 1894 i 1897. Les seves produccions eren de 1,489 cc i arribaven a aconseguir els 45 km / h. El 2010 es va vendre un exemplar molt deteriorat per 100.000 euros. Malgrat ser la primera marca comercial, la més coneguda amb diferència seria la dels germans Eugène i Michel Werner creada el 1897 muntant un petit motor en una bicicleta. Aquests germans van registrar la marca Motocicleta, nom que en 1898 es va popularitzar fins esdevenir un nom comú, tal com avui el coneixem.

Recalquem que Hildebrand & Wolfmüller va ser la primera marca a produir en sèrie, no la primera moto del món.

Si el que volem és saber quina va ser la primera moto del món el tenim més complicat. Dependrà de l’historiador al que preguntem i tot perquè uns consideren que una moto pot tenir un motor de vapor (1867) o pot ser un tricicle amb motor de combustió interna (1884) i altres no. La majoria d’historiadors opinen que la primera motocicleta pròpiament dita va ser inventada el 1885 per Wilhelm Maybach i Gottlieb Daimler, els quals van usar el primer motor de combustió interna conegut creat el 1876 per Nicolaus August Otto. Aquesta moto de 1885 tenia un motor de combustió interna amb cicle de 4 temps i les seves rodes eren de fusta.

 

L’Indian Motocycle Manufacturing Company va ser fundada com la Hendee Manufacturing Company per George M. Hendee i C. Oscar Hedström a Springfield, Massachusetts en 1901, dos anys abans que el seu rival, la llegendària Harley-Davidson Motor Company.

 

Triumph Motorcycles és una empresa fabricant de motocicletes de Regne Unit. Hereva directa de Triumph Engineering Co Ltd, creada el 1902

 

James Lansdowne Norton, originari de Birmingham amb tan sols 19 anys, va fundar en 1898 la companyiaNorton Manufacturing Co amb l’objectiu original de produir cadenes per a bicicletes. El 1902 produeix la primera motocicleta Norton al afegir a una bicicleta un petit motor a la part inferior del quadre.

 

Però, despres d’una miqueta d’história, anem a la marca que ens interessa avui…

 

Harley-Davidson  és una empresa fabricant de motocicletes amb base a Milwaukee (Wisconsin), als Estats Units. Va ser fundada el 1903 quan els joves vintanyersWilliam Harley i Arthur Davidson construiren un prototip de bicicleta motoritzada en un petit garatage. Aquestes motos han estat subministrades a l’exèrcit dels Estats Units ja des d’abans de la Primera Guerra Mundial i també, des de fa mes d’un segle, a gran part de la policia dels Estats Units.

 

Els seus orígens es remunten a 1903 quan un jove de Milwaukee, William S. Harley, i el seu amic Arthur Davidson van fundar la marca que portaria els seus noms. Utilitzant els seus propis dissenys i el pati del darrere de la família Davidson com a taller construir el seu primer model de competició, que va fer la seva primera aparició al setembre de 1904.

 

Número 1 de 1903 La Primera Harley!!!

 

 

F-Head Single 1905

 

 

A poc a poc van anar augmentant la seva producció, i l’any següent ja tenien més d’una dotzena de motos a l’improvisat taller. El 1907 la xifra ascendiria a les 150 unitats de Harley Davidson, ja en la seva pròpia factoria. Aquesta dinàmica va continuar de manera imparable.

 

1908 – F-Head Single Silent Grey Fellow

 

 

Model 5D, el primer VTwin de 1909

 

 

7D Silent Grey Fellow de 1911

 

 

Model 7 de 1911

 

 

El 1914 la seva producció arribava a les 16.284 motocicletes.

 

Model 11J de 1915

 

 

Amb l’entrada dels Estats Units en la Primera Guerra Mundial, en 1917, Harley Davidson es convertiria en el proveïdor oficial del seu exèrcit, al qual va subministrar desenes de milers de vehicles.

 

Model WJ Sport Twin de 1919

 

 

Els grans Big Twin de 1921 a 1929

 

 

A la dècada dels vint ja s’havien convertit en la major constructora de motocicletes a nivell mundial, estant presents en 67 països diferents

 

Model JD 1926

 

 

JH Two Cam de 1928 i 1929

 

 

1929 – El Forty-Five 45 models D

 

 

Però amb l’arribada de la Gran Depressió, el 1929, la producció de Harley Davidson va caure en picat, pel que van haver d’adaptar models i mètodes de fabricació als nous temps.

 

1932-1936 Segon Forty Five models R RL i RLD

 

 

1937 – 1951 El 3º i definitiu Forty-Five WL45

 

 

En acabar d’aquest període, i com una de les úniques marques supervivents de la indústria, Harley Davidson va tornar a aconseguir un contracte amb l’exèrcit nord-americà, en aquesta ocasió per subministrar motocicletes durant la Segona Guerra Mundial el que la va portar a una nova edat d’or.

 

1930 – 1936 – Els Big Twin de 1200 cc

 

 

1937 – 1948 – La serie U

 

 

1936 – 1947 – E61 i EL61 Knucklehead

 

 

I encara que es mantindria durant la Guerra de Corea, posteriorment seria substituïda per Jeep com a principal proveïdor dels militars. Com a curiositat, després de la volta de la II Guerra Mundial molts ex-combatents introduir les choppers, motocicletes (la gran majoria fabricades per Harley Davidson) a què es treien totes les parts innecessàries, com el parafangs, per dotar-les d’una major velocitat i un menor pes.

 

Neixia la Kustom Kulture!!!!!

 

1948 – Panhead Springer

 

 

1949 – 1957 – La Hydra Glide

 

 

1958 – La Duo Glide

 

 

1964 – Electra-Glide amb motor Pan Head

 

 

Però en els anys següents la companyia va veure com el seu èxit i reputació queien en picat. Mentre que per una banda l’aplicació de noves taxes i impostos encarien enormement l’exportació i venda de motocicletes, per un altre el cinema de Hollywood va associar a Harley Davidson amb un estereotip negatiu de conductor, a causa que en les seves pel · lícules se’ls presentava com malfactors i violents.

 

1966 – Electra-Glide motor Shovel Head

 

 

A més, el 1969 l’American Machinery and Foundry va comprar la companyia, introduint uns canvis que empitjorar la qualitat dels seus models de motocicletes i van portar a la vaga a molts dels seus treballadors, el que es va traduir en la pèrdua del liderat a favor de les noves marques d’origen japonès.

 

A poc a poc hem arribat a la dècada dels vuitanta, després de passar per la duríssima recessió dels anys setanta amb la crisi del petroli que va assotar al món en 1973. El 1983 va aparèixer el motor Evolution-Blockhead que va suposar un gran salt en l’evolució dels motors Harley, tant com al seu moment ho va ser el motor Panhead. Parlant en clar, tot un avanç per Harley Davidson però res de l’altre món per als aficionats a un altre tipus de motos. La culata en aquest model li va valer el nom de Blockhead (Cap de bloc) però en aquesta ocasió la designació Evo és la més àmpliament utilitzada.

 

 

Les millores en els models 1991 van incloure l’addició de corretja i cinc velocitats a tots els models Sportster. També per a 1991 surt la versió actualitzada del model Sturgis, similiar en aparença al model original de 1980, la versió de 1991 Sturgis estava sobre el nou chassis Dyna Glide. La Sturgis va ser la primera en una línia de models Dyna.

 

 

El 1995, HD commemorar el trenta aniversari de l’Electra Glide amb la edicicón especial Ultra Classic, la qual fou la primera Harley amb sistema d’injecció de combustible. Una versió més senzilla, l’Electra Glide Standard també va debutar el 1995.Dos nuevs models Sportster es van introduir el 1996, el XL1200C Custom i el XL1200S Sport. El model Custom portava anella davanter de 21 “, timó exclusiu, molt crom i motor amb tractament negre amb crom. El model Sport tenia cap d’alta compressió i amortidors del darrere de gas ..

 

 

Al gener de 6, 1998, surt la primera Sportster de la línia d’acoblament de la nova planta de 330,000 peus quadrats a Kansas City. La Road Glide s’introdueix en 1998, una mica semblant a la vella Tour Glide.Harley-Davidson inicia tres nous programes en 1999. El departament Custom Vehicle Operations (CVO) que s’especialitza en models custom de molt baix volum i altes especificacions. La primera creació del CVO fou la resurrecció de la FXR amb esquema de pntura especial. 1999 va veure la incepción del programa de lloguer Harley-Davidson Authorized Rentals. El tercer programa de 199 fou Rider s Edge, per ensenyar motociclistes nous i experimentats tècniques segures per coducir moto.Una nova Softail s’introdueix el 2000, la Deuce, es va convertir ràpidament en un dels models més ben rebuts a la història de Harley-Davidson.

 

 

El 2002, Harley-Davidson desvetlla 01:00 radicalment nou model anomenat el V-Rod. Amb un motor V-Twin de 1,130 cc, 60 graus, refredat per aigua, el V-Twin Revolution produeix 115 HP, el més poderós dels motors Harley-Davidson.

 

 

Harley-Davidson va presentar els seus models 100th Aniversari en l’estiu del 2002. Per primera vegada des dels models de 50 aniversari, cada model portava una placa aniversari. També, aquest estiu, els dealers de Harley es van reunir a Milwaukee per a la seva convenció anual i la celebreación del 100 Aniversari arrenca oficialment.

 

 

La gran notícia per al 2004 va ser el complet reforçament de la línia Sportster incloent, per primera vegada, motor sobre muntures de gomes aïllants, chassis redissenyat i millores en tots els aspectes, fins a un clutch de baix esforç. També s’introdueix la nova FLHRS Road King Custom amb suspensió posterior baixa.

 

Arribem al 2013, Harley Davidson compleix el seu 110 aniversari i esperem tots que ens faci molts mes!!!

 

 

 

ELS MOTORS

 

 

 

El famós motor HD és un dos cilindres en V, inclinats en un angle de 45 graus.

 

 

Les primeres motocicletes Harleys van utilitzar motors experimentals, d’un sol cilindre, però després van venir els següents dissenys:

 

 

Primers models:

 

 

– The Flathead, 1929-1974, 45 polzades cúbiques (700 cc)

 

 

Els Big Twins

 

 

 

– Knucklehead, 1909-1947, 60 i 74 polzades cúbiques (1000cc i 1200cc).- Panhead, 1948-1965, 60 i 74 polzades cúbiques (1000cc i 1200cc).- Shovelhead, 1966-1985, 74 polzades cúbiques (1200cc) i 80 polzades cúbiques (1310cc) fins a finalitats de 1978.- Evolution (també conegut com “Evo” i “Blockhead”), 1984-1990, 80 polzades cúbiques (1340cc).- Twin Cam 88, (també conegut com “Fathead”) 1999-2006, 88 polzades cúbiques (1450cc)- Twin Cam 96, 2007, 96 polzades cúbiques (1584cc)

 

 

Els Sportsters

 

 

– Ironhead, 1957-1985, 900, 1000 i 1100cc.- Evolution, 1985-present, 883cc i 1200cc

 

 

Nou motor en V de 60 °, refredat per aigua

 

 

– Revolution, 2001-present, 69 polzades cúbiques (1130cc), usat en la família VRSC (V-Rod, Night Rod, Street Rod), és el primer motor muntat en una Harley Davidson que no ha estat desenvolupat per la marca, sinó per Porsche, i és també el primer que munten amb alimentació mitjançant injecció en lloc de carburadors.

 

 

F-Head

 

 

V-TWIN

 

 

FLATHEAD

 

 

KNUCKELHEAD

 

 

PANHEAD

 

 

PAN-SHOVEL

 

 

SHOVELHEAD

 

 

V-TWIN EVOLUTION

 

 

TWIN CAM 88

 

 

TWIN CAM 96

 

 

Sporster Ironhead

 

 

SPORTSTER EVOLUTION

 

 

REVOLUTION V-Twin

 

 

 

Des de K2 Kustom Kulture esperem que us hagi agradat

 

Properament mes… 😉

www.k2kustomkulture.es

 

Deja un comentario